Imponująca ilość oraz różnorodność materiału zawartego w programie Say It Right pozwala na stworzenie niezwykle ciekawych zajęć, skutecznie rozwijających wszystkie zdolności językowe. Poniżej podano przykłady niestandardowych ćwiczeń do wykorzystania przez nauczyciela w pracy z grupą.
uczniowie wyszukują słowa, które się rymują
uczniowie wyszukują słowa, w których ćwiczony dźwięk występuje w zadanej przez nauczyciela pozycji, np. początkowej lub końcowej
uczniowie wyszukują słowa z zadaną przez nauczyciela pisownią, np. dla listy z dźwiękiem /ʌ/ (wedge) przykładowe polecenie może brzmieć: „Znajdź słowa, w których /ʌ/ (wedge) kryje się pod literą <o>.” (np. love, money itp)
uczniowie tworzą własne frazy czasownikowo-rzeczownikowe lub przymiotnikowo-rzeczownikowe; na przykład dla dźwięku /ɪ/ mogłyby to być: a primitive individual, a simple picnic, slim women, a thick-skinned diplomat, a timid beginner, a sophisticated listener itp.
jeśli pozwala na to zestaw słów, można zaproponować uczniom ułożenie własnych „zwariowanych” fraz; na przykład dla dźwięku /i:/ mogłyby to być: an evil limousine, a prehistoric pizza, lethal self-esteem, a legal stampede, an obscene keyboard, indecent sneakers itp.
uczniowie układają własne zdania z wykorzystaniem jak największej liczby słów z listy
w ramach powtórki słownictwa, nauczyciel korzystając z opcji wyłączania tłumaczeń, odtwarza wybrane słowa z listy, a uczeń powtarza je i tłumaczy na polski
w ramach powtórki słownictwa, nauczyciel podaje polską wersję słowa z listy, a uczeń tłumaczy je na angielski
opcjonalne ćwiczenie dla samogłosek /ɪ/, /ɛ/, /æ/, /ʌ/ – uczniowie analizują listę słów i odpowiadają na pytanie nauczyciela: „W jakiej pozycji nie występuje ćwiczony dźwięk?” (odp.: w pozycji końcowej)
uczniowie próbują dodać do danego imienia nazwisko jakiejś sławnej osoby o tym imieniu
uczniowie próbują dodać do danego nazwiska imię jakiejś sławnej osoby o tym nazwisku
nauczyciel wskazuje parę uczniów; jeden z nich wymienia imię lub nazwisko z powszechną polską wymową, a drugi podaje jego oryginalny anglojęzyczny odpowiednik
nauczyciel wskazuje parę uczniów; jeden z nich wymienia polskie tłumaczenie nazwy geograficznej lub nazwy własnej, a drugi podaje jej anglojęzyczny odpowiednik
ćwiczenie można wykorzystać do poszerzenia wiedzy geograficznej uczniów, prosząc o wskazanie danego kraju, miasta, stanu itp. na mapie
uczniowie układają własne zdania z wykorzystaniem fraz
nauczyciel wskazuje parę uczniów; jeden z nich wybiera sobie frazę i czyta ją na głos, natomiast jego partner tłumaczy ją na polski i czyta odpowiednio kontrastującą drugą frazę (poprawność ćwiczenia monitoruje nauczyciel)
korzystając z opcji wyłączania tłumaczeń, nauczyciel odtwarza jedno słowo z danej pary – uczeń powtarza je, a następnie przeliterowuje
nauczyciel odtwarza parę homofonów – wybrany uczeń powtarza jej brzmienie, a następnie przeliterowuje oba słowa (w trakcie tego ćwiczenia uczniowie musza mieć zamknięte podręczniki i ćwiczenie nie może być wyświetlane na ekranie)